Informació institucional

L’objectiu del sistema andorrà de seguretat social és garantir la protecció, en la seva modalitat contributiva i no contributiva, de les persones assegurades, directes o indirectes, mitjançant les prestacions adients.

Es reconeix el dret a la protecció de la salut i a rebre prestacions per atendre altres necessitats personals. Amb aquestes finalitats, l’Estat garantirà un sistema de Seguretat Social”. Constitució Andorrana, article 30

L’ens encarregat d’aquesta gestió administrativa, financera i tècnica del sistema andorrà de la seguretat social és la Caixa Andorrana de Seguretat Social, designada amb les sigles CASS.

El sistema andorrà de seguretat social s’estructura en dues branques:

La branca general

Cobreix les prestacions de reembossament, d’incapacitat temporal, de maternitat, de paternitat, de risc durant l’embaràs, d’invalidesa, de capital per defunció i les pensions d’orfenesa.

La branca de jubilació

Cobreix la situació de pèrdua d’ingressos per cessament del treball o l’activitat econòmica derivada de l’edat i està integrada per la pensió de jubilació i les pensions de viduïtat temporals i vitalícies.

 

El sistema andorrà de seguretat social està format pels règims següents:

Règim general

Les persones assalariades i assimilades

Les persones assalariades i assimilades.

Els socis que presten un servei o realitzen una obra per compte de la seva societat, sota la direcció dels òrgans socials a canvi d’una remuneració periòdica. Han de tenir la qualificació de persones assalariades segons la legislació laboral.

Les persones que treballen a la funció pública.

Les persones que ocupen càrrecs públics i/o polítics remunerats.

Els pastors.

Les persones esportistes remunerades, d’acord amb el que s’estableix per reglament.

Els administradors de societats remunerats que representen a una administració pública.

Persones que realitzen una activitat per compte propi

Titular d'una autorització d'exercici de professió titulada per compte propi, sempre que el seu titular hagi de formar part del Registre d'Empresaris i Professionals del Cens d'Obligats Tributaris. 
No es considera activitat per compte propi l'exercici d'una professió titulada si es realitza exclusivament en règim d'assalariat.

Titular d’un comerç o indústria amb activitat efectiva*, incloent la participació en règim de societat civil o comunitat de béns, inscrit al Registre de Comerç i Indústria. 

*Es considera que tenen activitat efectiva els comerços i les indústries autoritzats administrativament fins al moment en què els titulars han donat de baixa el comerç o han inscrit el cessament de l'activitat al Registre de Comerç i Indústria, o acrediten el cessament definitiu de l'activitat i que no es pot inscriure aquest cessament al Registre de Comerç i Indústria per altres motius que no depenen de la voluntat del titular. 

Titular d’una explotació agrícola o ramadera de la qual s'extregui producció destinada a la comercialització, incloent la participació en règim de societat civil o comunitat de béns.

Les persones que consten inscrites al Registre d'artistes professionals acreditats del Principat d'Andorra sempre que la persona hagi de formar part del Registre d'Empresaris i Professionals del Cens d'Obligats Tributaris per aquesta activitat. No es considera activitat per compte propi si es realitza exclusivament en règim d'assalariat.

Els administradors de societats sempre i quan la societat es trobi en situació d'alta al Registre Tributari i que compleixin acumulativament els requisits següents:

No ser assalariats de la societat de la qual són administradors.

  • Percebre una remuneració amb caràcter periòdic o no, fixa o variable, per a exercir el càrrec d'administrador, d'acord amb els estatuts o els acords dels òrgans socials de la societat.
  • Si exerceixen el càrrec de forma gratuïta, es consideren persones que realitzen una activitat per compte propi, quan no cotitzen com assegurats directes en cap altre col·lectiu del règim general de la seguretat social o en el règims especials de persones amb discapacitat (article 222) o de persones prejubilades (article 225).
  • Ser resident legal al Principat d'Andorra, excepte si es disposa d'alguna de les autoritzacions de residència següents:
    • Sense activitat lucrativa
    • Professionals amb projecció internacional
    • Per raons d'interès científic, cultural i Esportiu
    • O en virtut de qualsevol altra modalitat d'autorització de residència prevista a la llei d'immigració que exigeixi disposar d'una cobertura i assegurança per malaltia aliena a la CASS

Els familiars (fins al 2º grau inclòs) de la persona que realitza una activitat econòmica per compte propi al Principat d'Andorra, si no són assalariats d'aquesta persona física o de l'empresa de la qual és titular, o de la societat, segons el cas, i sempre que exerceixin una activitat efectiva en el comerç, en la indústria o en l'explotació agrícola o ramadera dels esmentats familiars, o en la societat de la qual és administrador el familiar.

Les persones que tenen un contracte de parceria.

També poden cotitzar com a persones que realitzen una activitat per compte propi els socis de les societats que no estiguin donades de baixa provisional al Registre Tributari, que optin expressament per cotitzar dins del col·lectiu de persones que realitzen una activitat per compte propi, sempre que compleixin acumulativament els requisits següents:

  • Que legalment no puguin ser assalariats de la societat de la qual són socis per manca de subordinació amb els òrgans de la societat o perquè ostentin el control de la societat.
  • Que exerceixi una activitat efectiva en la societat de la qual n'és soci.
  • Ser resident legal al Principat d'Andorra, excepte si es disposa d'alguna de les autoritzacions de residència següents:
    • Sense activitat lucrativa
    • Professionals amb projecció internacional
    • Per raons d'interès científic, cultural i esportiu
    • O en virtut de qualsevol altra modalitat d'autorització de residència prevista a la llei d'immigració que exigeixi disposar d'una cobertura i assegurança per malaltia aliena a la CASS.

Persones pensionades

Les persones que reben una pensió de la seguretat social o del Govern.

Règims especials

Persones que no poden estar incloses dins del règim general.

Els orfes de pare i mare i altres persones la tutela o guarda de les quals es confia a l’Estat.

Persones beneficiàries d'un ajut econòmic ocasional per protecció sanitària mínima.

Persones assegurades indirectes de l'article 13.1.d que no ho poden continuar sent després de la majoria d'edat i que no es poden acollir a un altre règim.

Les persones internades en establiments penitenciaris.

Les persones amb discapacitats.

Persones estudiants i esportistes d'alt rendiment de 25 a 30 anys.

Les persones assegurades voluntàries a la branca general i a la branca de jubilació.

Les persones assegurades voluntàries a la branca general.

Les persones assalariades que cobren una retribució inferior al salari mínim i són assegurades indirectes.

Les persones inscrites al Servei d’Ocupació que no reben la prestació econòmica per desocupació involuntària.

Les persones prejubilades.

Persones menors de 35 anys que exerceixen una activitat econòmica per compte propi dins els 24 primers mesos d'activitat.

 

Definició

  • La CASS és una entitat parapública creada l’any 1966 (Ordinació núm. 4 del Consell General de 12 juliol de 1966), que té la missió d’assegurar la gestió administrativa, tècnica i financera del sistema andorrà de seguretat social, sota el control del Govern
  • El Reglament general, administratiu, financer i tècnic de la seguretat social andorrana van ser aprovats el 25 de novembre de 1966. A partir de l'1 de novembre de 2009 entra en vigor la Llei 17/2008, del 3 d'octubre, de la seguretat social
  • Està facultada per aplicar les normes tècniques i administratives dels tractats i dels convenis internacionals referents a la seguretat social i pot crear les comissions que s’estimin necessàries per al desenvolupament de les seves funcions. El règim jurídic de les comissions es crea per reglament

Estatus

Per l’acompliment de la seva missió, la CASS té personalitat jurídica pròpia i plena capacitar d’obrar, amb la plenitud de drets i obligacions que hi són inherents.

Funcions

El funcionament de la CASS es regeix per la Llei de la seguretat social.

Té com a principals missions:

Formalitzar inscripcions, altes, baixes i variacions de dades Percebre les cotitzacions socials

Fer efectives les prestacions

Assumir les tasques d’inspecció i de control inherents a la seva missió

Gestionar el contenciós fins a la recaptació de les sumes degudes i/o fins a l’aplicació de les sancions corresponents

Citar i reclamar per via judicial els deutors i els infractors

Totes aquelles funcions previstes per la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social o per qualsevol altra normativa

Organigrama de la CASS

Descarregui's l'organigrama de la CASS en pdf

Formen l’estructura organitzativa de la CASS:

El Consell d’Administració

El director/a

El personal que n’assegura el funcionament

 

Consell d’Administració

El Consell d’Administració és l’òrgan màxim de representació i d’administració de la CASS. Els membres tenen un mandat d’una durada de quatre anys i poden ser renovats en el càrrec només per un mandat consecutiu.

Està composat per:

4 membres nomenats per Govern: proposats respectivament pels ministres encarregats de

  • la política sanitària,
  • la política social,
  • la política laboral,
  • i de les finances.

El Govern queda facultat, en qualsevol moment, per revocar els membres nomenats per ell i substituir-los.

2 membres elegits en representació del col·legi electoral de les persones assalariades i assimilades

1 membre elegit en representació del col·legi electoral de les persones pensionades

1 membre elegit en representació del col·legi electoral dels empresaris i de les persones que realitzen una activitat per compte propi

Veure els membres del Consell d'Administració

Veure Eleccions Consell d'Administració de la CASS 2018, representants escollits el dia 20 de juny del 2018

Veure Eleccions Consell d'Administració de la CASS 2022, representants escollits el dia 22 de juny del 2022

La Direcció General

La Direcció General de la CASS recau en una persona nomenada i separada del càrrec lliurement pel Consell d’Administració i respon de la seva gestió davant del Consell.

Exerceix totes les funcions de direcció, de gestió, de control intern i de forma específica del següent:

És responsable de les despeses tècniques i administratives i del cobrament de les cotitzacions

Assumeix totes les funcions expressament delegades pel Consell d’Administració o per la Presidència

Elabora per al Consell d’Administració els documents necessaris en matèria d’estats financers, de comptes i de pressupostos i exposa tot tipus de proposta de caràcter financer o tècnic

Proposa la contractació del personal necessari

comitè de direcció (codir)

Veure els membres del comité de direcció de la CASS

equip professional

Veure la plantilla, relació de llocs de treball, el règim retributiu i la informació sobre les retribucions (pàg. 222)